swalkers.reismee.nl

Na een week met de kinderen

lieve mensen

Na één week met de hele familie in de Ardeche, het was geweldig, en prachtig weer,zojuist zijn we vanmorgen weer uit elkaar gegaan. Op één gezin na. Wij trekken weer verder richting Lourdes. Wij houden het deze keer kort. In Lourdes komen er ook nog foto's.

Groeten fan de Swalkers

Een zwervend bestaand met onze camper

Lievefamilie en vriendenallemaal

Wij gaan weer in onze camper wonen om zo zwervend doorEuropa te trekken. Zondag in de middag gaan we op pad. Eerst gaan we één week met al onze kinderen en kleinkinderen naar de Ardèche in Frankrijk op een camping. Daarna gaan wij door, richting Lourdes om daar ons telaven aangeestelijk voedsel om zo verder te gaan.

Kenteken is 95-XJ-BZ

wij zijn te bereiken op 06 28337821 of mail/whatsapp

We proberen jullie geregeld met foto's en verhalen op de hoogte te houden.

En onze leus is: NET SKIELK MAR NO (dat staat achter op onze camper)

Groetjes van de Swalkers

Door regen het toetje misgelopen

Cinque Terre 16 oktober

Lieve allemaal

Het toetje bewaren we voor later......

Wij hadden nog heel graag Cinque Terre willen bekijken, dat zijn 5 bergdorpjes die aan zee in de rotsen liggen ter hoogte van Pisa,ze staan op de Wereld Unescolijst. Er mogen geen auto's of bussen komen; je kunt er alleen met een boemeltreintje of met de boot komen. We stonden al op een camping waar we vandaar zo in de trein konden stappen. Maar ja de regen kwam met bakken vol uit de lucht en de hele nacht hebben we onweer gehad en de volgende dag zou het de hele dag nog regenen. Dus zeiden we tegen elkaar: regen kunnen we ook in De Jouwer krijgen dus we gaan naar huis. Zo gezegd en zo gedaan, en nu zijn we vlakbij Locarno in Zwitserland en hopen donderdag of vrijdag thuis te zijn. Iedereen bedankt voor de reacties!

Groetjes fan de Swalkers en oant sjen.

Italië

De grens over en de zee, naar de Vesuvius en Pompeii en een tochtje naar Napels

Lieve mensen

Albanië is geen EU-land. Wij hadden gezegd dat we de nachtboot naar Bari zouden nemen. Nou dat hebben we geweten. Reserveren kon niet en met de pin betalen ook niet. Om 8 uur konden we bij de balie inchecken. Even later werd het 6 uur. Toen zeiden ze nee, je moet bij een andere balie zijn, 1 km. verderop. Maar daar moesten we contant betalen in euro's, nou die hadden we niet meer, dus in het donker met de camper naar de stad terug, waar niets staat aangegeven en we dus 30 km. omreden, op zoek naar een bank. Voor 9 uur moesten we terug zijn anders konden we geen ticket meer krijgen. Dat werd dus stress. We konden bij de bank geen euro's pinnen, dus maar een bundeltje van 40 biljetten LEK's. Bij de kaartjesverkoper, die in een sjofel kraampje zat, wilden ze hun eigen geld niet hebben, maar moesten we in euro's betalen. Toen heb ik eventjes boos gekeken en vooruit, voor deze keer mocht het dan. Overigens is veel in Albanië in ontwikkeling en dat is de bootterminal ook. Een splinternieuwe vertrekhal, maar communicatie onderling is er niet. Tsjonge jonge, wat werden we vaak gecontroleerd. Zelfs kwam er een drugshond snuffelen. Toen even verderop een andere douanier ons opnieuw wilde laten besnuffelen, hebben we in gebarentaal en met het woord ‘woef' duidelijk gemaakt dat er al een controle geweest was en konden we doorrijden.

De volgende morgen reden we naar een camping bij Pompeii en een dag later hebben we een rit gemaakt naar de top van de Vesuvius. Eerst met een shuttlebus en daarna verder met een 4 wheel drive. We moesten de laatste twee kilometer klimmen. Het was een unieke ervaring om aan de rand van de krater te staan die ervoor zorgde dat in 79 n. chr. alle leven in de wijde omtrek tot stilstand kwam onder een dikke laag van 6 meter stof en puin en lava.

De volgende dag hebben we de opgegraven stad Pompeii bezocht. We verbaasden ons over wat ze allemaal hebben teruggevonden onder die dikke laag. Resten van tempels, huizen, straten. Prachtige fresco's en mooie badhuizen. En niet alles is een ruïne hoor. Je krijgt een prachtig beeld van het leven in de eerste eeuw na Christus. Erg indrukwekkend.

Tenslotte hebben we nog een dag later een bezoek gebracht aan Napels. Met de trein en daarna door de oude stad gelopen. Wat een bruisende stad! Geen mens doet hier kalm aan, of het moet de parapluverkoper zijn die moe is geworden en een dutje doet. Overal vuilnis, dat ook. De eerste indrukken zijn dus niet al te best. Toch is er wel sfeer in die oude wijken. Morgen reizen we naar het noorden, richting Cinque Terra.

Hartelijke groeten aan iedereen en hier is alles prima. De Swalkers

Macedonië

4 oktober Aan het meer van Ohrid in Macedonië

Lieve allemaal

Wij konden geen camping vinden en zijn maar aan de rand van het meer gaan staan. Geweldig, in één woord subliem, prachtig weer. Om half twee kwamen we aan en meteen de stoelen maar op het strand gezet, de bumper van de camper staat bijna in het water. We hebben er gelijk maar een wijntje gedronken. Thuis maar weer afkicken.

Eergisteren zijn we naar Skopje geweest, wat een stad, met heel veel beelden (o.a. van Alexander de Grote waar ze hier heel trots op zijn), maar wel heel ruim opgezet, oud en hyper modern zie je hier samen. Ook een schuilkerkje half onder de grond gezien, ook weer prachtig, met z'n iconostase en veel houtsnijwerk.

5 oktober naar de stad Ohrid en dan 30 km verder naar de stad Struga dan gaan we het meer van de andere kant bekijken. Prachtige Byzantijnse kerkjes gezien. Dan duiken we letterlijk Albanië in. Als je alle hellingen optelt, zijn we 100% gedaald! Nu zitten we bij Dürres, havenstad van het land. De camping van nu is schitterend gelegen. Je kunt wel zien dat Albanië een stuk vooruit gaat en dat de mensen hard aan het werk zijn. Hiervandaan gaan we vandaag-8 oktober - met de nachtboot naar Bari in Italië. We hebben hier drie dagen gestaan en genieten van het mooie weer en uitzicht over de Adriatische Zee! De hartelijke groeten aan iedereen.

Jelte en Alie

Van Veliko Turnovo via Sofia naar het Rilaklooster

Dag allemaal Noord Bulgarije

Snappen jullie wat hier staat ? Nou wij ook niet, daarom moesten wij in Bulgarije een spoedcursus cyrillisch alfabet leren om de borden te begrijpen. Bv. De H is een N, en de 3 is een Z, en de P is een R.

25-30 sept. We gaan Veliko Turnovo verkennen, de oude hoofdstad van vroeger,ligt tegen de berghelling. Met zijn schilderachtige opgaande straatjes en schitterende uitzichten;je houdt niet op met foto's te maken en te filmen. Maar wat was het heet, tegen de 40 graden. In de schaduw bij onze camper was het vanmorgen al 33 graden. We hebben ook heel wat vocht verloren. Vakantie is hard werken hoor ! Om niet met deze hitte in de stad te zijn staan we 's morgens al om 8 uur bij de bushalte.

Na 4 dagen tropische temperaturen op de camping gaan we naar de hoofdstad Sofia. Zoveel kerken als er in Nederland zijn zoveel kloosters zijn er in Bulgarije maar veel en veel mooier,allemaal versierd met prachtige iconen,en iconostases. In Sofia hebben we de Alexander Nevski kathedraal bezocht, in één woord geweldig wat mooi en ook de Russische kerk van buiten een juweeltje met schitterende gouden koepels.

Het Rilaklooster 1 oktober. Wat we vandaag hebben gezien is wel het mooiste tot nu toe. Geweldig,schitterend, ja er zijn eigenlijk geen woorden voor zo mooi is het Rilaklooster. Wij zijn er 2 en een half uur geweest. Het is het grootste van Bulgarije en misschien wel van de Balkan. Al meer dan 1000 jaar oud. Muren van 20 meter hoog rondom. Als je binnenkomt, val je van de ene in de andere verbazing. Prachtige galerijen en arcaden, waarachter 300 kloostercellen zitten. De hoofdpoort is al prachtig versierd met kleurige fresco's, maar de Geboortekerk op het binnenplein slaat alles. Wat een schitterende kleuren en wat veel uitgebeelde verhalen. De hele Bijbel staat er wel zowat op. Opvallend is de rol van de duivels en de dood, die spelen bijna de hoofdrol lijkt het wel. Het is wat in tegenstelling met de kleurenpracht van de fresco's. We zien Abraham, Simson, Maria, Salomo enz. Alle muren zijn bedekt met fresco's. Er wordt nog een reliek bewaard van de stichter, een linkerhand. De rechterhand is ergens in Rusland zoek geraakt, toen daarmee gecollecteerd werd voor een bijdrage aan het klooster. In de schatkamer het Rafaelkruis, waaraan een monnik 12 jaar heeft gewerkt. Honderd Bijbelse voorstellingen in een zilveren frame zo groot als een vingernagel, ongelooflijk. Wij gaan Bulgarije uit richting Macedonie. Hier is alles dik in orde. Met zulk prachtig weer, ongeveer 30 graden ,voel je je echt een geluksvogel.

Tot een andere keer. De Swalkers

Hennie, by dizze dyn winsk ynwillige, hjirby in foto fan ús. Herman en Tine alsnog gefeliciteerd met jullie 40 jarig huwelijk,we hopen dat jullie een heel fijne dag hebben gehad

Door centraal Bulgarije

27 sept Door centraal Bulgarije

Lieve allemaal

Tijden van vroeger herleven weer,nergens een wasmachine te vinden, dus met de hand wassen en ik had nogal wat. Zien jullie het voor je. Water in de waterkoker. Keuze maken tussen 3 blousjes of 2 badhanddoeken en meer kan er niet in,emmer is niet groter,nat ophangen want er is ook geen centrifuge. Dus de helft blijft ongewassen, later maar meer. Gelukkig is het mooi weer en de was is in 1 dag droog. Vanavond zakte de temperatuur ineens van 25 graden naar 10 graden. Wat een verschil. Vandaag 22 sept. naar Plovdiv,( we noemen het telkens plofkip).Hoe we daaraan komen !!!.

Het Bachkovo klooster gezien ,het staat op de wereld Unesco lijst. Prachtig. Daarna door gereden naar Kazanlak,waar we eindelijk weer op een camping staan. Wel de jaren 50, maar ja wat wil je. Kleine wc met wasbakje met daar tussenin een handdouche met als gevolg dat alles nat is ook hetwcpapier.

We zitten hier midden in de rozenvallei van Bulgarije. Er is ook een rozenmuseum. 3000 kg rozen om 1 kg rozenolie te krijgen.Dat brengt op 6.000 euro. Vandaag een Thracische graftombe gezien van 2300 jaar geleden, allemaal schilderingen op de muur. Knap dat ze zoiets toen al konden maken. De volgende dag gingen we verder naar andere graftombes en later op de dag over de hoge Shipkapas met een indrukwekkend monument door de bergen naar Veliko- Tarnovo, naar dorpjes fan 600 jaar oud, waar de tijd stil heeft gestaan. We zijn nu op een camping en houden een paar dagen rust. En het is hier heet!!! We zitten tot ´s avonds laat lekker buiten. Morgen gaan we naar Veliko Tarnovo de oude hoofdstad van Bulgarije.

Leave Amarins hast in moaie jierdei hân ? Dy't no op fakânsje binne/geane genietsje der fan. Tjeerd wy hoopje datst stadichoan wer wat mobyl wurdst. Henk en Sjoeke lokwinske mei sa'n dei, dat ferjitte je net wer.

Hjir is alles goed, groetsjes fan De Swalkers

Iskarmeer bij Sofia

15 september, Belgrado

Lieve allemaal

Poe, wat ben ik blij dat we in Belgrado zijn, het was maar 165 kilometer maar de wegen waren slecht. Onderweg was het saai, een heel open landschap (de Vojvodina) waar niks te zien viel. Allemaal enorm grote verdroogde maïsvelden en hier en daar een boer met een kleine combine en een trekkertje:David tegen Goliath.

Het is jammer dat er niet meer toeristen zijn want het is verder wel een prachtig land. De mensen zijn erg behulpzaam, maar groeten doen ze elkaar nooit. We hoeven niet bang te zijn dat we geen diesel kunnen krijgen want het is abnormaal hoeveel tankstations er langs de weg zijn. In Belgrado is de camping slecht. We ontmoeten mensen uit Engeland waar we mee hebben zitten kletsen en ervaringen hebben uitgewisseld.

Met de bus gingen we naar Belgrado, de ‘witte stad' , maar er is niet veel wits aan de stad. Allemaal grote betonnen gebouwen; er is hier na 115 veldslagen ook wel het een en ander vernield. Wat bleef is het imposante fort Kalemegdan, strategisch belangrijk.

In elke straat zitten wel 3 geldbanken, ongelofelijk zoveel banken. We hebben ons maar met de taxi laten vervoeren door de stad want van bus,trolley, en tram konden we geen hoogte krijgen zo'n chaos.De huizen zijn in de zelfde staat als Roemenië, ongelooflijk slecht aan de buitenkant, maar ja, de buitenkant is niet belangrijk zeggen ze, de binnenkant is veel mooier. Naar het Titomuseum en mausoleum geweest. Helaas dicht, hoewel de poort open was en we mochten zelfs geen foto maken; een echte communist stond trouw op wacht. De Sint Sava kathedraal is van buiten prachtig, maar van binnen nog niet klaar. En nog vele andere dingen kunnen jullie bekijken op de foto's.

18 september zijn we weer vertrokken richting de Bulgaarse grens, nadat we op ons gemak buiten ontbeten. Om acht uur was het al 22 graden. Onderweg een prachtig landschap glooiend tot hoge bergen. Na Nis een lange rit door een geweldige kloof tussen de hoge bergen gereden, wat zeer indrukwekkend was. Het is weer spannend waar we gaan slapen want de campingborden kloppen niet meer, ja tien jaar terug en nu zijn ze er niet meer. Een andere is zo klein en via een zandweggetje dus dat waagden we er ook niet op.Uiteindelijk kwamen we op een parkeerterrein bij een ADAC steunpunt bij de grens.De volgende dag gingen we Bulgarije binnen. Eerst weer een vignet kopen, we hebben al een hele verzameling op de voorruit. Na Sofia werd de weg naar een camping miserabel slecht. We gingen van links naar rechts over de weg om gaten te ontwijken; tja laveren doe je dus niet alleen op de Friese meren. Die camping konden we niet vinden en een andere was niet meer in gebruik. Na enkele keren vragen kwamen we dan toch eindelijk bij de bedoelde camping, die een stuk verderop bleek te liggen. Een prachtig plekje aan het Iskarmeer. Maar we zitten in de middle of nowhere, er is niks te krijgen geen brood,water,winkel, en we hebben brood nodig!! Daarom hebben we vandaag maar twee keer warm gegeten. Na 1 luie dag en genieten aan het strand van het mooie weer gaan we maar weer verder. Maar we gaan een hele andere kant uit niet linksom maar rechtsom. Niet naar de hoofdstad Sofia want daar konden we geen plekje krijgen. En we zijn nu 80 km van Sofia af. Daarom gaan we nu maar naar het oosten van Bulgarije naar Plovdiv en dan naar boven. Groetjes van de Swalkers