swalkers.reismee.nl

Vanuit Moldavie door Roemenie

Lieve mensen

Op 17 september verlaten we Moldavië. Wij hebben nog 2800 km voor de wielen om weer in Joure aan te komen. Het hoeft niet in één keer dus elke dag een stukje en wij komen er vanzelf. Wij vertrekken met nog een andere camperaar. We nemen de weg van Straseni naar Ungheni, maar de tomtom van onze reisgenoot wijst een wit weggetje aan, binnendoor en dus veel korter. De weg rechtdoor was achteraf beter geweest, maar dat is achteraf. Wat we toen tegenkwamen is onbeschrijfelijk. De weg werd steeds slechter en smaller. Op een gegeven moment kun je eigenlijk ook niet meer terug. Het werd een grintpad, dat waren we wel gewend. Maar het grint werd een karrespoor met hele diepe voren. Het was een hele kunst om daar niet in te komen. De weinige mensen onderweg zullen zich ongetwijfeld even op hun hoofd hebben gekrabd over die domme buitenlanders. Uiteindelijk belandden we in een dorpje en kwamen we weer terecht op de weg die we hadden verlaten, maar dan wel een stukje verder. Het kostte alleen wat meer tijd en wij waren geslaagd voor de Dakar-rally. Bij de grens ging het vrij vlot, in veertig minuten was het klaar, nadat douaniers overal in hadden gekeken of wij misschien sigaretten of alcohol smokkelden.

18 september

Wij gaan vandaag het klooster van Humorului, kortweg Humor, bekijken. Dat ligt op loopafstand van de camping. Er is een mooie kerk en een nieuw klooster met fresco's aan de buitenkant. Maar achter deze kerk ligt een stukje werelderfgoed van Unesco, het eeuwenoude kerkje met geheel beschilderde muren, zowel buiten als binnen. Helaas zijn de buitenmuren sterk in verval. Al vrij snel werden de tekeningen beschadigd door de inwoners hier, verliefde stelletjes maakten aantekeningen op de muren. Het herstel is inmiddels ingezet. Nadat we gegeten hebben, verlaten we dit dorp en rijden over een mooie weg door een mooi gebied naar een camping tien kilometer voorbij Campulung.

19 september

Heerlijk geslapen tot negen uur. Alles valt van je af. Je merkt nu pas hoe moe wij zijn. Alie is al dagen zo stijf. Je leeft en werkt gewoon op adrenaline, want we moesten doorgaan.

De camper die kapot ging, dat hadden wij nog niet verteld, was alleen de minpool van de accu losgetrild. Allang blij dat het niks met de motor was of zoiets. Daarom maakte hij kortsluiting met de sleutel van de camper. Dus het probleem wat hij aangaf: geen sleutelherkenning. Er moest een nieuw schakelkastje in. Ongetwijfeld waren de slechte wegen de oorzaak! We hebben vanmorgen eerst gepind. Ook hebben we in het dorpswinkeltje nog wat boodschappen gedaan. Pinnen kon je daar niet, alles werd opgeschreven en uit het hoofd uitgerekend.

Vanmiddag zijn we naar het klooster van Moldovita geweest. Dat was nog een aardig tochtje door de bergen met heel veel bochten. We waren hier al eens eerder geweest. Toch is het nog mooi om alle fresco's te bekijken, al is het thema bijna overal strijd en oorlog en rollen de hoofden in bosjes van de muren. Nogal bloederig dus, maar dat komt van de strijd tussen de Turken en de Roemenen.

Later hebben we nog een mooi oud houten kerkje bekeken in Colacu. Het kerkhof ernaast is bijna fleurig van de bloemen. De rest van de middag hebben we gelezen. Lekker rustig.

20 september

Overdag is het hier warm tot zeer warm. 's Nachts is het koud. Daardoor kunnen we beter slapen! We rijden over een prachtige weg door het noorden van Roemenië, een mooie vallei en we zijn twee keer over een bergpas gereden, met hééél veel haarspeldbochten, de oostelijke Karpaten zijn het hier. De kwaliteit van de weg is heel goed - als we dat vergelijken met ons eerste bezoek aan Roemenië in 2001 een hemelsbreed verschil. We houden de lunch bij een prachtig kerkje, met deze keer geen bloederige taferelen uitgebeeld. Het is opvallend dat overal in Roemenië kerken zijn of worden opgeknapt.

's Middags komen we op een SVR camping. Klein en gemoedelijk.

Veel liefs van ons

Hoop dat bij iedereen alles goed gaat.

Wacht niet tot later want als later iets eerder komt dan ben je te laat

Geert en Corrie .

Heel indrukwekkend allemaal wat jullie allemaal zijn tegengekomen .
Ook de mooie fresco,s zijn prachtig om te zien .
Nu weer onderweg naar huis en wensen jullie een goede terug reis en tot ziens.

Henk en Sjoeke

Vanuit ons comfortabele woning bekijken we deze verhalen met grote verbazing en enorme waardering. Wat een avonturen. Om nooit te vergeten.
Lekker sliepe en morgen gezond weer op. Hartelijke groeten vanuit Stiens

Hamba