swalkers.reismee.nl

Van Veliko Turnovo via Sofia naar het Rilaklooster

Dag allemaal Noord Bulgarije

Snappen jullie wat hier staat ? Nou wij ook niet, daarom moesten wij in Bulgarije een spoedcursus cyrillisch alfabet leren om de borden te begrijpen. Bv. De H is een N, en de 3 is een Z, en de P is een R.

25-30 sept. We gaan Veliko Turnovo verkennen, de oude hoofdstad van vroeger,ligt tegen de berghelling. Met zijn schilderachtige opgaande straatjes en schitterende uitzichten;je houdt niet op met foto's te maken en te filmen. Maar wat was het heet, tegen de 40 graden. In de schaduw bij onze camper was het vanmorgen al 33 graden. We hebben ook heel wat vocht verloren. Vakantie is hard werken hoor ! Om niet met deze hitte in de stad te zijn staan we 's morgens al om 8 uur bij de bushalte.

Na 4 dagen tropische temperaturen op de camping gaan we naar de hoofdstad Sofia. Zoveel kerken als er in Nederland zijn zoveel kloosters zijn er in Bulgarije maar veel en veel mooier,allemaal versierd met prachtige iconen,en iconostases. In Sofia hebben we de Alexander Nevski kathedraal bezocht, in één woord geweldig wat mooi en ook de Russische kerk van buiten een juweeltje met schitterende gouden koepels.

Het Rilaklooster 1 oktober. Wat we vandaag hebben gezien is wel het mooiste tot nu toe. Geweldig,schitterend, ja er zijn eigenlijk geen woorden voor zo mooi is het Rilaklooster. Wij zijn er 2 en een half uur geweest. Het is het grootste van Bulgarije en misschien wel van de Balkan. Al meer dan 1000 jaar oud. Muren van 20 meter hoog rondom. Als je binnenkomt, val je van de ene in de andere verbazing. Prachtige galerijen en arcaden, waarachter 300 kloostercellen zitten. De hoofdpoort is al prachtig versierd met kleurige fresco's, maar de Geboortekerk op het binnenplein slaat alles. Wat een schitterende kleuren en wat veel uitgebeelde verhalen. De hele Bijbel staat er wel zowat op. Opvallend is de rol van de duivels en de dood, die spelen bijna de hoofdrol lijkt het wel. Het is wat in tegenstelling met de kleurenpracht van de fresco's. We zien Abraham, Simson, Maria, Salomo enz. Alle muren zijn bedekt met fresco's. Er wordt nog een reliek bewaard van de stichter, een linkerhand. De rechterhand is ergens in Rusland zoek geraakt, toen daarmee gecollecteerd werd voor een bijdrage aan het klooster. In de schatkamer het Rafaelkruis, waaraan een monnik 12 jaar heeft gewerkt. Honderd Bijbelse voorstellingen in een zilveren frame zo groot als een vingernagel, ongelooflijk. Wij gaan Bulgarije uit richting Macedonie. Hier is alles dik in orde. Met zulk prachtig weer, ongeveer 30 graden ,voel je je echt een geluksvogel.

Tot een andere keer. De Swalkers

Hennie, by dizze dyn winsk ynwillige, hjirby in foto fan ús. Herman en Tine alsnog gefeliciteerd met jullie 40 jarig huwelijk,we hopen dat jullie een heel fijne dag hebben gehad

Radboud

Hoi heit en mem,

Nou jim treffe it wol wer mei it moaie waar! Hjir is it kald..... Ik wol ek wer op fakansje.... Jurre ek; heit ik wil vliegen, op vakantie :-)

Nou folle plezier en oant sjen!

Groeten uit apeldoorn

jetze en henny

goeie, tank foar de foto, hè dat docht goed.
Ik fûn de foto ûnder it kopke "Sofia". Jimme meie de helte fan jimme temperatuur dêre wol eefkes oerstjoere. Hjoed hjirre rein en stoarm brr... Kachel oan, lekkere stamppot boerekoal dus... hjerst. De feestwike is juster ôfsluten
mei in geweldich fjoerwurk en deroan foarôf fansels
it hurddraven op é nutsbaan. Mannichien hat wer in
ekstra stoer wûn of.... ferlern.
Hjirre alles oké, dwaande mei tariedings foar in reunie
( 44ste kear) en foar de jierdei yn it wykein. Tún stadichoan winterklear meitsje en de winterjas út de kamfer....
genietsje mar fan de lêste wiken. Aanst oerstekke nei
Italie? Wy hearre it grif wol.
leafs fan ús.

knuffel en oant de oare kear!!!

Tjeerd en Maaike

Goedemorgen Jelte en Alie,

Bedankt voor het mooie verslag en de bijbehorende foto's. Prachtig. Het is bijna niet voor te stellen dat het bij jullie zo warm is. Het is vandaag de hele dag regen, harde wind enz. Ik ben vandaag bezig om de warme kleren op te zoeken. Verder gaat alles hier goed. Tjeerd mag nu proberen met 1 kruk te lopen. Hebben een home-trainer te leen gekregen, waar hij 2x per dag 10 minuten op moet fietsen. Dat is wel even wat anders dan we gewend zijn met onze fietstochten. Maar het gaat gelukkig de goede kant op. Verder hebben we veel visite, deze week iets minder. Dat doet ons wel goed, zo vliegen de dagen voorbij. Vrijdag al weer 4 weken na de operatie. We wensen jullie heel veel plezier op de verdere reis. Er valt nog heel wat te bekijken. Is in Bulgarije op gebied van boodschappen alles wat verkrijgbaar? En de prijzen?

Hartelijke groet van Tjeerd en Maaike

hans h

hoi jelte en alie;

jullie belevenissen weer gelezen.
geniet van alles en vooral van het mooie warme weer!!
hier in amsterdam genieten we vooral van een ouwerwetse hollandse herfst!
(d.w.z kil regenachtig donker)
t'heeft ook zijn charmes!

groeten,hans

Jan en Foekje

Goedemorgen Jelte en Alie

Wat hebben jullie al een mooie reis tot nu toe gemaakt
en onderweg veel beleefd zoals jullie mailen .
Kan de kamper er nog tegen met de slechte wegen in
Bulgerije.
Wateen cultuur is daar.de schitterende foto.s
van het Rilaklooster Wat een groot verschil de
armoede en de rijke cultuur in die landen.

Jullie nog een fijne reis en heel veel plezier

Hart Groeten Jan en Foekje

Thomas en Janke

Hallo Jelte en Alie.

Hoe is het in Macedonië?
We genieten volop van jullie verhalen en foto's.
Het was hier afgelopen week erg nat, maar vandaag is het mooi najaarsweer. De fuchsia's in jullie tuin bloeien nog volop. Ook de andere planten staan er nog mooi bij. Verder is alles nog oké op De Bleek.

Groetjes van Thomas en Janke.

jens en jopie

We lezen jullie verslagen met belangstelling en plezier.
De foto's zijn ook mooi ! We wensen jullie nog een
voorspoedige reis ! Geniet ervan!!

Groeten Jens en Jopie.

Tine en Herman

Ha Jelte en Alie,

Wat een indrukwekkende reis maken jullie. Wat zien jullie veel. En ondanks al die drukte en nieuwe indrukken er nog aan denken om ons te feliciteren. Hartelijk dank daar voor.
Het feest was erg leuk. Ook daarna het weekend in een 24-persoons huisje in Orveltermarke met de kinderen. Zelf zijn we nog wat langer gebleven.
Jullie zijn inmiddels weer in de bewoonde wereld hebben we begrepen. We wensen jullie nog een hele plezierige reis toe en tot ziens.

Hartelijke groeten,
Tine en Herman