swalkers.reismee.nl

Portugal

Portugal: Braga en Porto

Vanuit Santiago is het niet zo ver meer naar Portugal. We staan eerst nog op een camping aan de rand van een mooi zandstrand. Druk, druk, maar ja, we moeten wel eens wassen. Het is nog altijd schitterend weer.

Dan rijden we Portugal in. Eerst een eindje tolweg, maar dan op een gewone weg, richting Braga. Het is niet een lang stuk weg. Gelukkig maar, want je mag bijna overal niet sneller dan 50 rijden. We zien ook de rampzalige resten van de bosbranden die boven Porto hebben gewoed.

Tegen de middag arriveren we bij de Bom Jesus do Monte, het belangrijkste heiligdom van Portugal. Bovenop een berg is een kerk gebouwd. Wij moesten 600 treden beklimmen en natuurlijk ook terug, om bij het heiligdom te komen, al zigzaggend de berg op. Maar we hebben ze hier nog niet op hun knieën gezien om zo de trappen op te kruipen. Na elke trap staat er een kapel met daarin een kruisstatie. Geloof, Hoop en Liefde zijn ook verbeeld. Het is een schitterend gezicht en een groots monument. Maar toch lijkt het wat op een spektakel. Eerbied en ontzag of zo zie ik niet bij de meeste mensen. Jezus is hier een attractie geworden. En alle hoofdrolspelers in het drama om de veroordeling en kruisiging van Jezus hebben hier een standbeeld gekregen.

De volgende dag bekijken we de stad Braga nog eens. Het mooiste wat we hier hebben gezien was de kathedraal met schitterende talha douradas (houtsnijwerk) met twee orgels tegenover elkaar met meer dan 3000 pijpen, waarvan een aantal horizontaal uitsteken. Ook zijn we het museum in geweest met o.a. een afbeelding van een aartsbisschop van 1.27, die schoenen aanhad van 10 cm. hoog.

Porto was de volgende bestemming. We stonden aan de Douro, met zicht op de rivier. Een schitterend plekje. We moesten wel drie kwartier lopen om in het centrum te komen, maar dat houd je jong. De busmaatschappij heet hier trouwens Espirito Santo (Heilige Geest), nou ja! Over de Douro is een ijzeren brug van twee verdiepingen, die we beide hebben belopen. Die verdiepingen zijn gemaakt, omdat Porto een stad is met veel hoog en laag. Soms ontzettend steile en smalle weggetjes. We hebben schitterende azulejo’s gezien (blauwe tegeltableaus) in de Sé do Porto (kathedraal) en het treinstation Sao Bento. Met een sight-seeing bus maakten we een mooie tocht door de stad, die eindigde in één van de vele porthuizen, waar we een glaasje port kregen. Prachtig om te zien zijn ook de portschepen, de Barco Rabelos. En de oevers van de Douro zijn ontzettend gezellig met overal terrasjes. We gaan nu naar Coimbra dat ligt op de helft van de weg van Porto naar Lissabon. Hier is het heerlijk warm ongeveer 29 graden.

Hier is alles goed.Een hartelijke groet voor iedereen!

De Swalkers

Wacht niet tot later, want als later iets eerder komt, ben je te laat

Geert en Corrie

Prachtige reis volgens het verslag vooral Lourdes en Compostela .Er leuk en boeiend.
Vrg Geert en Corrie.

henk hoekstra

Al weer veel mooie kunst en cultuur gezien.
Jullie zijn nu in Midden-Portugal.
Coimbra, de oude koningsstad met zijn beroemde universiteit.
Ik geniet dus ik besta.

Jan {Surhuisterveen}

Hoi Jelte en Alie Nou alweer een mooi en boeiend verhaal, jullie hebben al veel gezien zoals kerken {van bom Jesus do Monte. En kathedraal vooral het interieur is prachtig!! [ museum en de pelgrims ook intersant] ik heb ook veel kerken en kathedraals gezien vooral in Roemenië en Rome maar ze zijn hier ook mooi, De groet jan en geniet van jullie prachtige reis.

henk hoekstra

Jullie verslag van C.en F. met belangstelling gelezen.
Die Maria brengt wat teweeg.
Voor al die spiritualiteit moet je dus wel tol betalen.
Ik ben benieuwd naar jullie "religieuze" ervaringen in Lissabon.

Hamba