swalkers.reismee.nl

Einde van onze reis

Lieve allemaal

Dit is het laatste verslag van ons want wij gaan naar huis

Zo langzamerhand begint it heitelân aan ons te trekken. We zullen elke dag dichter bij huis komen. Zoals het nu lijkt zijn wij zondagmiddag weer terug op De Jouwer. We willen iedereen hartelijk bedanken voor de steun en het meeleven met onze bijzondere reis. Het heeft ons heel goed gedaan. En iedereen die heeft bijgedragen aan dit project: er is daadwerkelijk hulp verleend. Aan het dagcentrum en het verpleeghuis in Straseni, maar ook zijn mensen op het platteland geholpen, die in echt onmenselijke omstandigheden leefden. Het laatste bericht wat wij hebben gekregen was dat zij ook nog 40 overlevingspakketten hebben gekocht voor de mensen op het platteland. O.a dekens/ slaapzak met wol gevoerd, wij hebben deze met eigen ogen gezien toen wij één van die huisjes opknapten.Zij kunnen de toekomst nu met wat meer vertrouwen tegemoet zien.

De 26e september vertrekken we uit Svitavy, Tsjechië. We komen op een goede en mooie weg naar Hradec. Vandaar gaat het naar Trutnov en Liberec. Ondertussen stoppen we nog een keer voor koffie, lekker in het zonnetje. Want het is weer prachtig weer, al is het wel een stuk kouder en moet soms de kachel aan in de camper. Later komen we aan in Zittau. We zijn in Duitsland! We wandelen nog door Zittau, maar het stadje kan ons niet erg bekoren.

27 september

Na de koffie gaan we uitgerust op pad naar Görlitz. Dat is een stad op de grens van Polen en Duitsland, zo'n 40 kilometer verderop. Het moet een mooie stad zijn, die helemaal geen schade heeft opgelopen tijdens de wereldoorlogen. We parkeren anderhalve kilometer van het centrum. Dat centrum, de Altstadt, is nog behoorlijk groot en we lopen wat af. Opvallend is dat je hier helemaal geen vakwerkhuizen aantreft. Heel veel negentiende-eeuwse classicistische stijl, imposante gebouwen, het straalt grandeur uit. Helemaal in het centrum bevinden zich de oudste gebouwen, uit de middeleeuwen. Bij de Peterkirche kijk je uit over de rivier de Oder naar het Poolse deel van de stad.

In Bautzen is een mooie camperplaats. Het is dan nog niet zo laat en we kunnen nog heerlijk in het zonnetje zitten voor de koffie.

28 september

Vanmorgen hebben we eerst nog wat boodschappen gedaan, voor de laatste keer. De Aldi is vlakbij en ook een tankstation, waar we de tank weer volgooien.

Dan rijden we naar de A4, de autobahn die naar het westen voert. Die volgen we tot Leipzig, waar we afslaan naar de B2 die naar Lutherstadt Wittenberg gaat. Daar zijn we om half twee. Het centrum is vlakbij de parkeerplaats, dus lopen we daarheen. Het eerste wat opvalt is de Schlosskirche, met de 95 Thesen (stellingen) van Luther, die het begin waren van de Reformatie. De kerk is groot. We zien beelden van Luther, Melanchton en Frederik de Wijze, de beschermheer van Luther. Hij had trouwens ook een broer, die eveneens beschermheer was. Verderop in de stad zijn de oude universiteit en de huizen van Melanchton en Luther te zien. Luther heeft dan wel op de Wartburg gewerkt en hij was daar ondergedoken, hier heeft hij met vrouw en kinderen de rest van zijn leven gewoond. Op de markt, waar prachtige huizen staan, twee beelden van Luther met teksten erop, 'Ich rede von Deinen Zeugnissen vor Königen und schäme mich nicht, psalm 119:46. Om vier uur zijn we terug bij de camper en rijden we naar Zerbst, 50 kilometer verder richting Magdeburg. Er zijn drie camperplaatsen, allemaal bezet. Maar we gaan er gewoon bij staan, het past prima.

Dan volgen er nog twee etappes en zijn we thuis!

Liefs van Jelte en Alie

WACHT NIET TOT LATER WANT ALS LATER IETS EERDER KOMT IS HET TE LAAT

Sjoeke en Henk

Bedankt voor jullie mooie verslagen en indrukwekkende belevenissen.
Een goede reis en welthuis.

Een hartelijke groet van,

Sjoeke en Henk

Jaap en Japke

Fijn dat jullie en de camper weer heelhuids terug zijn.
En ook fijn dat jullie dit hebben kunnen doen.
Wij zijn met de verhalen meegegaan en met de foto´s hebben we meegekeken.
Heel erg bedankt daarvoor en nu thuis genieten.
Groeten van Jaap en Japke

Hamba