swalkers.reismee.nl

Santiago de Compostela

Van Lourdes naar Santiago de Compostela

We rijden via een prachtige route door de Pyreneeën en enkele tussenstops naar Santiago. Zo nu en dan zitten we op de Camino de Santiago, de pelgrimsweg. Dat is meteen te zien: overal pelgrims, berugzakt en gestaafd door een wandelstok, hoed op en soms een Jakobsschelp op de rugzak. Op 12 augustus arriveren we ook in het pelgrimsoord. Vanaf Lourdes was het toch nog wel zo'n kleine duizend kilometer. Voordat we daar waren, hebben we de stad Lugo bekeken. Nooit van gehoord, maar de stad is gesticht door keizer Augustus en heeft unieke stadsmuren met 10 poorten, nog helemaal intact. In Santiago hebben we de enorme kathedraal bekeken op het grote plein, waar het eindpunt is en hier zien wij de pelgrims languit liggen, zo moe zijn ze. Anderen lachen of huilen van blijdschap, het straalt van hun gezichten. Tot onze verbazing zijn er ontzettend veel jongeren bij. Ook veel gezinnen. We praten met verschillende pelgrims. De meesten hebben 5 à 6 dagen gelopen. Allemaal zijn ze blij dat ze 'het hebben gehaald' en dan de oorkonde nog, met Latijnse tekst. Wat ons opviel in Santiago: het hele centrum straalt zoveel positiviteit uit die overgaat op alle mensen. Je hoort veel zingen in de straten.Overal zijn souvenirwinkels en eettentjes. In het museum van de kathedraal bevindt zich de tombe van de ons welbekende Alva, naast prachtige kunst.
Vandaag gaan we verder zuidwaarts. Eerst maar eens wassen op een camping...
Wy hopen dat het ook bij iedereen naar wens gaat.
Ps:Maaike we hopen dat het goed gaat met je moeder.
Ps: Janke mooi dat jullie een gezellig weekend hebben gehad.
Hartelijke groeten aan iedereen van
de Swalkers.
foto's volgen nog
Wacht niet op later, want als later iets eerder komt ben je te laat

henkhoekstra

Hoi Alie en Jelte,
Teruggekeerd met weer veel nieuwe kunst en cultuurbagage,was ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Door jullie ben ik al wat voorbereid op Santiago.
Ik hoop ook een klein deel van de Camino te lopen.
Ik zal wel niet " voor pampus " komen te liggen.
Geniet nog veel.

jetze en henny

ah goeie, blij mei jimme ferslach, it komt hast oerien mei wat wy sjoen hawwe yn it programma "we zijn er bijna".Hawwe jimme it yn Frankrijk ek nei it sin hân?
Hjirre giet it wol goed, wy hawwe in protte steun oan de buurtzorg en it moaaie waar komt der wer oan.
leafs en knuf en oant de oare kear.
pas goed op jimme sels!!

sjoch de boppesteande mail op 14 augustus

Lottie en Frans

Fijn dat jullie zo genieten van de vakantie leuk om jullie belevenissen zo te kunnen zien geniet er maar lekker van Het weer wordt hier wordt hier iets beter volgens Piet nu tot horens lieve groeten Lottie en Frans

Wopke

Hoi Swalkers

Jullie zijn al enkele weken onderweg, nu maar even wat van mij laten horen. Hier is alles wel, Het is hier mooi fietsweer dus ik ben nog wel eens bezig om wat kilometers weg te trappen. Geniet van jullie verdere reis en laat maar weer eens van jullie horen.
Gr. Wopke

eefkes kontakt.
wy reizigje mei in protte nocht mei jimme mei.
juster ôfskie-dei fan nienke en marit. de iene nei Kaapstad en de oare nei Costa Rica. Se hawwe der sin oan. Wy binne yn de 5de behannelwike. Herstel giet
minder hurd as wy wol woene, mar it komt fêst goed.
genietsje mar folop en pas op jimme sels!!!!
leafs fan ús.

Hamba