swalkers.reismee.nl

Frankrijk en Lourdes

Frankrijk 7 augustus 2016

Lieve mensen

We hebben een heerlijke week doorgebracht op een camping in de Ardèche, samen met alle kinderen en kleinkinderen. We hebben naast spelletjes doen en in het zwembad zijn allerlei andere activiteiten ondernomen, zoals een bezoek aan een krokodillenboerderij. Hier hadden ze o.a. ook enorme schildpadden en slangen. Er zijn kanotochten gemaakt en er is een bezoek gebracht aan een grot. En natuurlijk veel in de rivier de Ardèche gespeeld, het was constant warm weer, soms te warm. De oudste kleinkinderen hebben gepoold. Met moeite hebben we afscheid van elkaar genomen!

Wij zijn daarna doorgereisd naar Lourdes. Helaas hadden we regelmatig ruzie met de routeplanner, die ons steeds over alternatieve weggetjes wilde voeren. Maar uiteindelijk is het gelukt. We zijn twee dagen in Lourdes geweest en reizen morgen verder naar Spanje.

Lourdes lijkt wat op Rome. Ook hier een enorm plein met zuilenbogen voor de kerk. Die kerk bestaat uit een onderkerk en een bovenkerk, die boven de grot van Bernadette is gebouwd. Hier komen duizenden mensen en je moet in de file staan om in de grot te kunnen. Veel mensen torsen enorme kaarsen mee, die verderop in stellingen allemaal uit mogen branden. ’s Avonds om negen uur is er een enorme processie, waar een beeld van Bernadette wordt rondgedragen, gevolgd door duizenden mensen met kaarsen, die zo nu en dan het Ave Maria samen zingen. Een priester met geweldige stem zingt voor. We zien allemaal rolstoelen of fietskarretjes, met vaak oude en zieke mensen. Ze zullen allemaal op genezing hopen, of op geestelijke genezing, misschien op het wonder. Je kunt ook water uit de rots tappen en lege flesjes zijn te koop in de souvenirwinkels.

We zijn erg onder de indruk. Natuurlijk veel toeristen, veel hotels en veel winkels. Maar wat je daarnaast te zien krijgt, is overweldigend. Indrukwekkend.

We hopen dat het met jullie allemaal goed gaat.

Groetjes aan iedereen van de Swalkers

Wacht niet op later, want als later iets eerder komt ben je te laat

Hinke

Wat in belibjen,sa,n mooie natoer en yn druk wekkende grot..Dat it moeilik om ofskie fan elkoar te nimmen ,is begrypelik,Mooi hjer sa n ferslag,Swalkers,, in goede reis oan t in nei ferslach,Groetenis Hinke.

Hinke

hkammingalubberts@icloud.com

Jan(Surhuisterveen)

Hoi Jelte en Alie , Nou aan de verhalen en de foto,s gelezen en gezien gaat alles naar wens volgens mij, en geniet van jullie vakantie. Ik ben benieuwd naar het volgende bericht De groet jan

Janke en Michiel

Bedankt voor jullie indrukwekkende bericht.Wij wensen je nog een fijne vakantie toe en een goede reis.Geniet er maar van.Groeten van ons.

hans_hoekstra@versatel.nl

hoi jelte en alie;