swalkers.reismee.nl

Gothenburg

18 - 22 juli. Gothenburg en dan naar huis.

Vanmorgen begon het te regenen maar om 12 uur was het al weer korte broeken weer.

In Gothenburg aangekomen zijn we eerst naar de haven gegaan om een ticket te reserveren, om over te varen naar Denemarken. Daarna zijn we Gothenburg gaan bekijken. Natuurlijk op de fiets. Wat we zien is een stad met weinig auto\'s en heel veel trams en bussen. Hoewel, de drukke E6 loopt dwars door de stad. Voor de toeristen rijdt er een hele oude nostalgische tram. Dat Gothenburg groot is en een koopmansverleden heeft, bewijzen de grote en imposante herenhuizen. Nu vaak verbouwd en in bezit van banken of restaurants. En hé, er is hier ook een ‘Oostindische Compagnie\' geweest, net als in Amsterdam. Nu is het een museum. We bekijken de domkerk, fietsen door de fraaie Kungsport Avenue en over het Gustav Adolfplein met het stadhuis en de beurs. Ondertussen rekenen we nog eens na wat ons de boot kost. Dat blijkt toch wel erg duur, maar eens vragen of het wel klopt. Voor een even lange reis met de boot eerder betaalden we een kwart van de prijs die nu wordt berekend. De baliejuffrouw maakte een herberekening en kon ons plotseling 100 euro korting geven. Toch maar niet gedaan, het bleef duur. We annuleerden de hele overtocht. We gaan wel weer via Helsingborg-Helsingor en Rodby-Puttgarden. Dat is wel wat langer, maar aanmerkelijk goedkoper! We rijden dus bij de haven weg om een camperplaats te zoeken, die volgens de campergids in de buurt moet zijn. Helaas, we hebben werkelijk meer dan een uur rondgereden en verschillende mensen gevraagd, maar we vonden hem niet. Tenslotte zijn we maar bij een kerkje gaan staan, naast een kerkhof. Daar was het uiteraard rustig. Maar in het vervolg gaan we zelf wel een plekje zoeken, dat lukt ons prima.

Dit is ons laatste reisverslag voor deze vakantie. En zijn inmiddels op de Jouwer aangekomen.

Groeten aan iedereen en oant sjen .

De Swalkers

P.S. Hylke, geweldich! Lokwinske hear mei dyn B-diploma.

Hamba