swalkers.reismee.nl

Trondheim

9 en 10 juli

Lieve mensen

Wij zijn in Trondheim aangekomen, maar voordat we Trondheim in mochten moesten we eerst tol betalen. De camper hebben we buiten het centrum gestald en we zijn met de fiets naar het centrum gegaan. Trondheim is in de 10e eeuw gesticht door Olav, een Vikingkoning.

Trondheim is de derde grootste stad van Noorwegen, ongeveer even groot als Groningen. We gaan eerst naar de Nidaros Kathedraal. Van buiten mooi maar van binnen heel sober en heel donker . Eventjes er in geweest maar al snel moesten we er weer uit want er begon een bruiloftsdienst. Aan de buitenkant zijn allemaal beelden op de muur aangebracht prachtig. Het is het religieuze centrum van Noorwegen. Er naast is het aartsbisschoppelijke paleis en ook kun je de kroon juwelen bekijken. In de Nidarosdom worden de koningen gekroond. \'s Middags naar de gezellige gamle bakklandet (oude stad) geweest. Hier heel veel oude houten huizen. Veel pakhuizen aan de waterkant (de koopmansstraat) zijn gerenoveerd, erg mooi. Een oud rood bruggetje wat er precies bij paste.

De volgende dag gingen we naar de Stiftsgarden, een residentie van de koninklijke familie . Het is het grootste houten huis van Noorwegen, gebouwd in 1778, 58 m. lang en 64 kamers! Ook bekijken we nog de Var Frue kerk (Onze Lieve Vrouwekerk).

Hier is alles nog het zelfde, prima dus

Aan iedereen de groeten

Van de Swalkers