swalkers.reismee.nl

Vesteralen en Lofoten

Lieve mensen,

Hemel en hel....

Het is 28 juni. We gaan naar de Vesteralen en de Lofoten, dat zijn eilandengroepen die voor de Noorse kust liggen. Je kunt van het ene naar het andere eiland alleen maar komen met een pont, tunnel of brug. We bekijken een authentiek kerkje uit 1250 bij Trondenes op de Vesteralen. Bijzonder:prachtig beeldhouwwerk en versierd koor zonder overdadig te zijn. Dit is echt en mooi, het lijkt de hemel wel. En dan kom je vlakbij een vesting van het Noorse leger. In WO II heeft Duitsland hier enorme kanonnen laten bouwen. Nu heet het Adolfkanonnen; er staan er hier 4 van. Zo\'n kanon had een verwoestende kracht, want met zijn loop van 22 meter kon het een granaat afschieten van ruim 1000 kilo over een afstand van 56 km. Ontzagwekkend, als je bedenkt dat een schot meestal nog raak was ook. De geallieerden waren er erg van onder de indruk; ze bleven uit de buurt. Hitler had deze kanonnen gebouwd vanwege de cruciale rol van Narvik, dat Zweeds ijzererts uitvoerde en dat hij goed kon gebruiken voor zijn oorlogsindustrie. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als zo\'n granaat als een voltreffer inslaat. De hel breekt los. Hitler vond trouwens heel Noorwegen erg belangrijk; hij had er 350.000 soldaten gelegerd. In die tijd betekende dat, dat 1 op de 10 inwoners van Noorwegen Duitser was. Engelsen, Fransen, Polen en Russen hebben samen met de Noren gevochten tegen de Duitsers in de slag om Narvik. Dus veel monumenten en begraafplaatsen in deze buurt. Overigens zijn die Adolfkanonnen dezelfde als uit de film over de kanonnen van Navarone.

Wij kwamen in gesprek met een man van de Lofoten op een terrasje, die ons vertelde wat wij vooral moesten bekijken en routes naar het binnenland waar wij zelf niet opgekomen waren. Zo komen we in Henningsvaer, aan de kust. Venetie van het Noorden zeggen ze hier. Prachtig, vanavond staan we helemaal alleen aan een baai met een wit zandstrand helemaal alleen voor ons. We hebben de zon om 12 uur een beetje door de wolken gezien. Mooi hoor!

We hopen dat het iedereen goed gaat. Hier is alles ok en we genieten geweldig.

Jelte en Alie

Hamba