swalkers.reismee.nl

Klusreis richting Moldavië, tweede week

De tweede week, door Hongarije naar Roemenië

Boedapest is een grote stad. Met nog 19 kilometer te gaan rijden we de stad al binnen. De volgende dag brengen we een bezoek aan de indrukwekkende Stephansdom en de Opera. Vanaf de camping maken we gebruik van het uitstekende vervoer met bus en metro. De opera is een heel mooi gebouw, vooral de binnenkant. De concertzaal is het mooiste, maar die wordt helaas gerestaureerd en we kunnen die daarom niet in. Ter compensatie krijgen we een miniconcert van een bariton en een sopraan, solo en in duet. Magnifiek! Daarna bekijken we de Dom. Terug op de camping krijgen we de eerste groepsbespreking: morgen gaan we naar Minis in Roemenië.

We nemen de snelweg naar Arad. De meesten kiezen voor een alternatieve route, die volgens horen zeggen veel mooier is. Eenmaal op de camping blijkt dat we de goede keuze hebben gemaakt, want die andere route was erg slecht en helemaal niet zo interessant. Bij de grens moesten we trouwens weer een vignet kopen. Betalen met Hongaarse forinten wordt verachtelijk afgedaan. 'Rumeniën euro', wordt ons toegeblaft. Nou toe dan maar. De camping lokt, met een zwembad. Helaas blijkt dat een grote badkuip met een laagje drabbig water.

De volgende dag rijden we een klein stukje om. In Hunedoara noet een groot kasteel staan. Het blijkt een apart gebouw en van binnen is er niks te zien. Maar het is wel groots. Verderop komen we door het zigeunerdorp Hasdat. Hier wonen de Roma, van wie de Roemenen niet veel moeten hebben. Ze wonen op zichzelf, gaan niet naar school en verdienen de kost met duistere praktijken. Ze hebben enorme kastelen van huizen, rijk versierd, maar wel apart. Een zigeuner die daar blijkbaar voor zit, vraagt om geld voor het maken van foto's. En een grote Mercedes met joelende jongelui scheurt voor ons langs het dorp in. We arriveren even later in Saliste, bij een pension met een binnentuin die als camping wordt gebruikt. Een prima plekje.

Op 29 augustus gaan we al vroeg weg. We willen een eind om rijden, over de Transfagarasanroute. In totaal 320 km.Die is volgens de Roemenen één van de mooiste van de wereld en gaat tussen twee hoge bergtoppen door ongeveer 2500 meter. Met alleen maar haarspeldbochten. We vinden alleen de top mooi. En de weg naar beneden is dermate slecht dat het een wonder is dat we heelhuids op de camping van Zarnesti komen. We hebben er dan tien reisuren op zitten. Gelukkig hoeven we niet te koken, want de campingbaas heeft de barbecue aangezet. En de volgende dag is een rustdag, waar we dankbaar gebruik van maken. Morgen gaat de laatste dag in voor de Moldavische grens.

Groetsjes van Jelte en Alie

WACHT NIET TOT LATER WANT ALS LATER IETS EERDER KOMT, BEN JE TE LAAT

Thomas en Janke.

Hallo Swalkers. Jullie beleven weer van alles! Spannend allemaal! Hier is alles goed. Groetjes en liefs van ons.

Geert en Corrie .

Mooie fotos .
De reis schiet al mooi en een hele belevenis zo al met al.

Radboud & Karin

wat een luxe zwembad we zijn jaloers :-) hihi.
Fijn om iets te lezen, idd jullie maken genoeg mee.

hier alles goed, kinderen weer na school.
ze hadden er wel weer zin in. van het weekend vieren we Iris haar verjaardag. 2 dagen feest..ze kan niet wachten. mam je hebt toch wel cadeautjes.
succes met de grens hoop dat het voorspoedig gaat.
liefs van ons.

Wietske

Wat een belevenissen allemaal. Doe maar voorzichtig. En nog veel plezier .
Groetjes Sjoerd en Wietske

Jaap en Japke

Al die indrukken neem je weer mee. De foto´s herinneren je aan de reis.
Morgen beginnen de scholen weer in de Noorden. En de temperatuur is tot ongeveer 20 gr. gedaald.
Beste wensen van Jaap en Japke

Tjeerd en maaike

Goede reis en bedankt.

Tjeerd en maaike

Nog even een berichtje. Afgelopen woe bij de KNO arts geweest. Er wordt uitgezocht hoe het ontstaan is. Woensdag krijg ik een MRI scan. Dus afwachten. Jullie een goede reis. Een hoop plaatsen komen ons bekend voor.
Liefs

Carel en Aukje

Na voor ons erg drukke maanden lezen we jullie mailberichten met het reisverslag. Een en ander is wat aan ons voorbij gegaan.
Wat mooi dat jullie deze reis maken om andere mensen te helpen. Voor jullie wel fijn dit te kunnen combineren met ook een nieuw stukje van de wereld te zien.
Het zijn weer prachtige verhalen die we mogen lezen. Dank hiervoor.
Van harte wensen we jullie sterkte met klussen en daarnaast ook een mooie tijd toe.We volgen jullie via de mail en horen ook later de verhalen wanneer jullie weer terug zijn.
Lieve groet van Carel en Aukje

Jetze en Henny

Veel nieuwe indrukken en belevenissen.
Leuk om weer met jullie mee te reizen.
Zijn wij ook even mee op klusreis.
Hebben jullie al een klusprogramma? Wij blijven nieuwsgierig
Sterkte en wurknocht van ons .

Wienie Veld

Hoi Broer en schoonzus,
Wat kin je dan n soad mei meitje!
Bin tige nijsgjirrig nei jim klus aventoer

groetnis
Wienie en Klaas