swalkers.reismee.nl

Lissabon

Een onwillig raam, gastekort en een aardige Portugese in Sintra en Lissabon

De knop van het raam aan de bestuurderskant werkt niet goed meer en één keer wou het niet meer omhoog dus we durven het raam niet meer te laten zakken, uit angst dat we het niet meer omhoog krijgen. Dat betekent wel dat de chauffeur in de hitte te weinig verkoeling krijgt.

Een ander probleem is het gastekort. Hoe het kan weten we niet, maar het gas is bijna op. Een gasfles vullen doen ze hier niet en bovendien moet je dan een andere connector hebben. Ook dat levert problemen op. Een gasfles verkopen doen ze ook niet, omdat we propaan gebruiken en in die flessen zit butaan. In Nederland geen probleem, maar we zijn hier in Portugal…

We hebben vijf dagen in Sintra gestaan. Je kunt het beschouwen als het Wassenaar van Portugal. Schitterende villa’s en een aantal prachtige paleizen. We bekijken het Palacio da Pena, dat het paleis was van de laatste koning van Portugal tot 1910. Toen werd het land een republiek en het paleis een museum. Het is een schitterend paleis, waar allerlei romantische stijlen in zijn verwerkt.

In Sintra moest Jelte naar een arts voor een injectie. Een aardige jonge vrouw bracht ons naar een dokterspost. Helaas troffen we een eigenwijze tante die het invullen van een formulier niet voor elkaar kon krijgen en alleen maar Portugees prevelde. Drie kwartier was ze aan het prutsen, toen kregen we er genoeg van en gingen naar buiten. Daar troffen we opnieuw Joana, dezelfde jonge vrouw. Toen zij hoorde hoe het was gegaan, werd ze erg kwaad. Zij had gehoord waarom Jelte een injectie moest hebben en zei dat haar vader hetzelfde probleem had. Ze huilde er zelfs om, dat mensen zo stom konden zijn. Toen maakte ze voor ons een afspraak in een kliniek en regelde een taxi om er te komen. We namen afscheid met een dikke knuffel. In de kliniek was het zo gepiept, voor het ongelofelijke bedrag van € 3,50.

De eerste dag ging het naar Belem, een wijk van Lissabon. Hier staat een belangrijk monument, het zeevaardersmonument, met een plattegrond van de wereld waarop alle Portugese ontdekkingen zijn aangegeven. In de middeleeuwen was Portugal een belangrijke zeevarende natie, dat is te zien. Vlakbij ligt het Jeronimo-klooster, een juweeltje van architectuur. Hier ligt o.a. Vasco da Gama begraven, één van de belangrijkste ontdekkingsreizigers.

Later hebben we in Lissabon nog de kathedraal bekeken, hebben gewandeld door de stad over prachtige pleinen met overal leuke terrasjes en zijn met een beroemde lift gegaan, de Elevadore St. Justa. Het is nog steeds te heet (38 graden), dus vertrekken we wat eerder dan gepland richting Spanje. Via Evora komen we aan in Caceres, een renaissancestadje. Prachtig. Inmiddels zijn we doorgereisd en zitten nu in Salamanca.

Wij hopen dat het met iedereen goed gaat, bij ons gaat alles naar wens.Een lieve groet voor iedereen!

De Swalkers

Wacht niet tot later, want als later iets eerder komt, ben je te laat

tjeerd en maaike van der Ploeg

Hoi Jelte en Alie,
Bedankt voor de mooie reisverslagen. Reizen we in gedachten met jullie mee. Wij hebben in de laatste weken verschillende boottochten gemaakt, o.a. Sneek en Zutphen. Als het mooi weer is, is het op de boot ook goed vertoeven. Morgen (zaterdag fietsen we een paar dagen naar Assen). We hopen dat het weer meewerkt. Het lijkt goed, alleen zondag wordt er regen verwacht. Wat mijn moeder betreft, wachten we op de definitieve indicatie voor het zorgcentrum. We ondervinden veel problemen met haar vriend uit Ede. Jammer, dat hij zo tegen werkt, ze wordt er alleen maar verwarder en onzekerder van. Gaan binnenkort in gesprek hoe dat op te lossen is. We wensen jullie nog heel veel reisplezier.
Goede reis en tot ziens.
Hartelijke groet
van Tjeerd en Maaike

Henk van Wessel

Wat een prachtige verhalen, maar ook spannend. Zijn jullie nu gered met de gasfles?
Op zo'n moment merk je dat je niet in Nederland bent.
Ondanks de hoge temperaturen blijven jullie verder reizen. Wat een moed. Geniet van jullie ontdekkingsreis.
Wat ons betreft tot een volgend veslag.
Met een hartelijke groet van,
Sjoeke en Henk

jAAP EN Japke

Wat een belevenissen onderweg. Een goede reis verder maar niet te ver, in Spanje is het heet! Hier zomert het nog wat na, ook heerlijk.
Hartelijke groet, Jaap en Japke

Hamba