swalkers.reismee.nl

Coimbra en Fatima

19,20 augustus: Coimbra en Fatima: 21 aug

Lieve mensen

Vanuit Porto rijden we op een vierbaansweg snel naar het zuiden. Totdat we vinden dat er ineens wel heel vaak borden met ‘electronic toll’ aan de kant van de weg staan. Dan blijkt dat we de verkeersinformatie over Portugal niet goed hebben gelezen. Hier hebben ze enkele snelwegen waarvoor je alleen maar via electronische wijze tol kan betalen. Als je dat niet wilt, moet je een andere weg kiezen. Doe je dat niet en neem je de weg toch, dan krijg je een boete thuis gestuurd die kan oplopen tot € 125,-. Snel verlaten we nu de weg en thuis wacht ongetwijfeld nog een onaangename verrassing.

Bij Coimbra staan we op een mooi plekje aan de rivier Mondego. We kijken uit op de stad die tegen een berg gebouwd is en helemaal bovenaan op de top staat de beroemde universiteit. We gaan er met de bus heen en lopen terug door de oude, gezellige stad. Naar beneden. Een man speelt op een saxofoon fadomuziek. De universiteit, die er al is vanaf de 13e eeuw, was de moeite waard met o.a. een prachtige kapel en bibliotheek.

Een volgende dag gaan we Fatima bezoeken. Ik weet niet wat we op deze reis hebben met de religie maar we treffen elke keer wel iets. Deze keer is het Fatima.

Fatima is een klein dorp, maar met grote betekenis voor de Portugezen. Het is namelijk het grootste bedevaartsoord van het land. Hier zou Maria verschenen zijn aan drie kinderen: Lucia, Jacinta en een jongen, Francisco. Lucia heeft visioenen gekregen die later ook zijn uitgekomen. Het eerste: van de Tweede Wereldoorlog, de tweede: aanslag op de paus. Die paus, Johannes Paulus II, overleefde het en de kogel die hem trof hebben ze hier in een kapel liggen als een soort relikwie. Om de verschijningen van Maria blijvend te gedenken is er een grote kerk gebouwd met een plein dat twee keer zo groot is als dat van de Sint Pieter in Rome. Op dat plein een prachtige moderne kapel met daarin een beeld van Maria met gouden kroon. Over de hele lengte van het plein loopt een glad marmeren pad naar de kapel. We zien verschillende mensen gaan op hun knieën, het hele eind tot de kapel en daar brengen ze een offer. Andere mensen staan in de rij met waskaarsen en wassen beelden van een arm of een ander lichaamsdeel, die dan verbrand worden. We vinden het maar merkwaardig, maar zien wel dat de mensen hier hun geloof serieus beleven. We staan op een camperplaats vlakbij de kerk Fatima, waar alles piekfijn in orde is voor de pelgrims, grote overdekte picknicktafels, wc en wasbakken en douche (wel koud water maar dat geeft niks met de hitte, het was toen 35 graden) is dat wel lekker. ‘s Morgens vroeg komen de eerste dagjesmensen er al aan. Tot laat in de avond horen we nog gezang van nonnen en eerder ook al van een koor en een bariton. Het was zondag, dus onze dag was goed.

Het weer is fantastisch nog steeds. Overdag maandag 22 augustus wel wat warm, vandaag 38 graden maar ’s avonds koelt het lekker af en we zitten nog lang buiten!

C en A. Z. lokwinske mei jim 45 jierrich jubileum

G en C. S sterkte takommende wike

J en H. W. set him op, mei folle moed.

Ps: We kunnen sneller dan de website en zitten inmiddels in Lissabon.

Wij hopen dat het met iedereen goed gaat, bij ons gaat alles naar wens.

Een lieve groet voor iedereen!

D e Swalkers

Wacht niet tot later, want als later iets eerder komt, ben je te laat

hans

leuk te lezen jullie religie-ervaringen.
als je het niet zoekt,komt het wel op je weg?
beter dan die onaangename verrassing!
(als je geen tol wilt betalen op de ingeslagen snelweg,
kun je inderdaad beter een andere weg zoeken toch?
geniet verder "slowdown "van juliie reis.
hier prachtig zomerse dagen,
groeten,hans