swalkers.reismee.nl

Door centraal Bulgarije

27 sept Door centraal Bulgarije

Lieve allemaal

Tijden van vroeger herleven weer,nergens een wasmachine te vinden, dus met de hand wassen en ik had nogal wat. Zien jullie het voor je. Water in de waterkoker. Keuze maken tussen 3 blousjes of 2 badhanddoeken en meer kan er niet in,emmer is niet groter,nat ophangen want er is ook geen centrifuge. Dus de helft blijft ongewassen, later maar meer. Gelukkig is het mooi weer en de was is in 1 dag droog. Vanavond zakte de temperatuur ineens van 25 graden naar 10 graden. Wat een verschil. Vandaag 22 sept. naar Plovdiv,( we noemen het telkens plofkip).Hoe we daaraan komen !!!.

Het Bachkovo klooster gezien ,het staat op de wereld Unesco lijst. Prachtig. Daarna door gereden naar Kazanlak,waar we eindelijk weer op een camping staan. Wel de jaren 50, maar ja wat wil je. Kleine wc met wasbakje met daar tussenin een handdouche met als gevolg dat alles nat is ook hetwcpapier.

We zitten hier midden in de rozenvallei van Bulgarije. Er is ook een rozenmuseum. 3000 kg rozen om 1 kg rozenolie te krijgen.Dat brengt op 6.000 euro. Vandaag een Thracische graftombe gezien van 2300 jaar geleden, allemaal schilderingen op de muur. Knap dat ze zoiets toen al konden maken. De volgende dag gingen we verder naar andere graftombes en later op de dag over de hoge Shipkapas met een indrukwekkend monument door de bergen naar Veliko- Tarnovo, naar dorpjes fan 600 jaar oud, waar de tijd stil heeft gestaan. We zijn nu op een camping en houden een paar dagen rust. En het is hier heet!!! We zitten tot ´s avonds laat lekker buiten. Morgen gaan we naar Veliko Tarnovo de oude hoofdstad van Bulgarije.

Leave Amarins hast in moaie jierdei hân ? Dy't no op fakânsje binne/geane genietsje der fan. Tjeerd wy hoopje datst stadichoan wer wat mobyl wurdst. Henk en Sjoeke lokwinske mei sa'n dei, dat ferjitte je net wer.

Hjir is alles goed, groetsjes fan De Swalkers

Radboud en Karin

Wat een avonturen beleven jullie weer! Heerlijk om de verhalen te lezen, geniet ervan! En even uitrusten mag ook, zo te zien zijn jullie brhoorlijk actief! Dikke kus van ons allemaal!

alef

Klinkt fantastisch, ben benieuwd naar alle foto's.
tut

jetze en henny

goeie leave swalkers, dus jimme binne eefkes werom yn de tiid. No, wy stiene hjoed mei beide fuotten op in tige drokke en reinige joustermerke. De kermis op de sinnebuorren hâld ús wol wekker en de oaljekoekenlucht en de gegrilde hintsjes en de pofferkes fûnen mei dit waar gâns roppige magen.
Foar de horeca in gouden dei en....de heale nacht by folle moanne. 't Is bûten dêrom no suver romantysk....
Hjimme snappe fansels wol dat it bier ryklik troch de kiel getten wurdt en mannichien fan de jeugd, mar ek
âldere jeugd moarns lêst hat fan de bekende "boarre"
(kater). Tank foar jimme ferhaal en de foto's. Eins wiene wy al in bytsje ûngerêst, wy hearden eins te lang neat.
Mar ja, wy hawwe oerlein mei "gjin berjocht, goed berjocht" toch? Nei it wykein begjinne wy oan de oktobermoanne, de pipernúten en de sûkelade letters
lizze al wer yn de winkels en jûns is it foaral mei dit waar, sa gau tsjuster, genietsje dêrom noch mar lekker eefkes fan de warmte. Stjoer ek ris in foto fan jimme sels oars reitsje wy út it ritme fan it elkoar eefkes sjen, dwaan !!!
Ik hâld earst wer op fan jeuzeljen, graach oant de oare kear, knuffel !!

Hamba