swalkers.reismee.nl

Iskarmeer bij Sofia

15 september, Belgrado

Lieve allemaal

Poe, wat ben ik blij dat we in Belgrado zijn, het was maar 165 kilometer maar de wegen waren slecht. Onderweg was het saai, een heel open landschap (de Vojvodina) waar niks te zien viel. Allemaal enorm grote verdroogde maïsvelden en hier en daar een boer met een kleine combine en een trekkertje:David tegen Goliath.

Het is jammer dat er niet meer toeristen zijn want het is verder wel een prachtig land. De mensen zijn erg behulpzaam, maar groeten doen ze elkaar nooit. We hoeven niet bang te zijn dat we geen diesel kunnen krijgen want het is abnormaal hoeveel tankstations er langs de weg zijn. In Belgrado is de camping slecht. We ontmoeten mensen uit Engeland waar we mee hebben zitten kletsen en ervaringen hebben uitgewisseld.

Met de bus gingen we naar Belgrado, de ‘witte stad' , maar er is niet veel wits aan de stad. Allemaal grote betonnen gebouwen; er is hier na 115 veldslagen ook wel het een en ander vernield. Wat bleef is het imposante fort Kalemegdan, strategisch belangrijk.

In elke straat zitten wel 3 geldbanken, ongelofelijk zoveel banken. We hebben ons maar met de taxi laten vervoeren door de stad want van bus,trolley, en tram konden we geen hoogte krijgen zo'n chaos.De huizen zijn in de zelfde staat als Roemenië, ongelooflijk slecht aan de buitenkant, maar ja, de buitenkant is niet belangrijk zeggen ze, de binnenkant is veel mooier. Naar het Titomuseum en mausoleum geweest. Helaas dicht, hoewel de poort open was en we mochten zelfs geen foto maken; een echte communist stond trouw op wacht. De Sint Sava kathedraal is van buiten prachtig, maar van binnen nog niet klaar. En nog vele andere dingen kunnen jullie bekijken op de foto's.

18 september zijn we weer vertrokken richting de Bulgaarse grens, nadat we op ons gemak buiten ontbeten. Om acht uur was het al 22 graden. Onderweg een prachtig landschap glooiend tot hoge bergen. Na Nis een lange rit door een geweldige kloof tussen de hoge bergen gereden, wat zeer indrukwekkend was. Het is weer spannend waar we gaan slapen want de campingborden kloppen niet meer, ja tien jaar terug en nu zijn ze er niet meer. Een andere is zo klein en via een zandweggetje dus dat waagden we er ook niet op.Uiteindelijk kwamen we op een parkeerterrein bij een ADAC steunpunt bij de grens.De volgende dag gingen we Bulgarije binnen. Eerst weer een vignet kopen, we hebben al een hele verzameling op de voorruit. Na Sofia werd de weg naar een camping miserabel slecht. We gingen van links naar rechts over de weg om gaten te ontwijken; tja laveren doe je dus niet alleen op de Friese meren. Die camping konden we niet vinden en een andere was niet meer in gebruik. Na enkele keren vragen kwamen we dan toch eindelijk bij de bedoelde camping, die een stuk verderop bleek te liggen. Een prachtig plekje aan het Iskarmeer. Maar we zitten in de middle of nowhere, er is niks te krijgen geen brood,water,winkel, en we hebben brood nodig!! Daarom hebben we vandaag maar twee keer warm gegeten. Na 1 luie dag en genieten aan het strand van het mooie weer gaan we maar weer verder. Maar we gaan een hele andere kant uit niet linksom maar rechtsom. Niet naar de hoofdstad Sofia want daar konden we geen plekje krijgen. En we zijn nu 80 km van Sofia af. Daarom gaan we nu maar naar het oosten van Bulgarije naar Plovdiv en dan naar boven. Groetjes van de Swalkers

Carel en Aukje

Lieve Jelte en Alie
Het is nu zondagavond en voordat het morgen weer "druk" is eerst jullie even te woord staan!Dank voor jullie verslag. Wat genieten jullie weer!!!! Wij vinden het ook fijn dat we zo weer met jullie op reis kunnen. Misschien wat voer opdoen voor een nieuwe reis.
Het is jullie dus weer gelukt om het nodige de grens over te smokkelen! Jullie hebben weer geluk gehad. Als je weet wat er allemaal in jullie camper zit. Alle gekheid op een stokje, dit is een betereoplossing dan alles uit te moeten pakken.
Hier is alles oke. Al een week erg verkouden maar dat zijn hoop ik de laatste verfluchtjes! We kunnen weer op een normale stoel zitten en stukje bij beetje komen de spulletjes weer op hun plaats. Jullie weten er alles van.
Als alles volgens plan verloopt gaan we donderdag nog twee weken met de caravan op stap. Eerst naar de reunie in Middelburg en daarna misschien nog even Texel. We houden contact.Jullie gaan lekker verder genieten!!!!
Tot de volgende keer maar weer.

lieve groet Carel en Aukje

Gea Paulusma

Hoi heit en mem

Jullie hebben er al vele kilometers opzitten en al weer van alles beleefd.
Foto's zijn prachtig om te zien.
Vandaag hier een mooie zonnige dag. Gisteren naar de efteling geweest met ons allemaal via het werk. Met 4 bussen er naar toe. 8 uur vertrokken en 11 uur waren we er (in de file gestaan) en 17 uur vertrok de bus weer, dus geen tijd om te lanterfanten, maar in rap tempo door het park. Ha,ha. Ze vonden het prachtig, vooral de wildwaterbaan. Maar ja lang niet alles gezien, door de lange wachtrijen (45 min was het langst, zijn we ook niet meer in geweest, maar meestal 15 min.) Kon me alleen langnek en hollebolle gijs nog herinneren van vroeger, maar de rest was erg veranderd naar mijn idee. Het is gewoon een dorp op zich geworden.
Amarins telt de nachtjes al af en heeft er erg veel zin in haar verjaardag.
Ik heb inmiddels een statief kunnen lenen en ga vrijdag de receptie en het feest filmen. Ben benieuwd!

Verder alles goed hier!

Geniet van het mooie weer, want het wordt hier al een stuk kouder. Nog net niet de kachel aan, maar dat duurt niet lang meer.
Ben benieuwd of we met Amarins haar verjaardag buiten kunnen zitten. Tot nu toe elk jaar nog wel.

Dikke tut Van ons allemaal. En doe geen gekke, stoute dingen.................

tjeerd en maaike

Hallo Jelte en Alie,

Bedankt voor het reisverslag en de mooie foto's. Jullie hebben inmiddels al weer heel wat bekeken. Er is wel heel veel veranderd. Wij zijn jaren geleden ook in Belgrado geweest. Wij zijn inmiddels 14 dagen thuis vanuit de St. Maartenskliniek. Tjeerd moet iedere dag oefenen. De Fys. thearapeut komt 2 x per week voor de begeleiding. Slapen gaat niet zo geweldig. Tjeerd is het niet gewend om op de rug te slapen. Mag ook op de geopereerde zijde, maar dat is nog pijnlijk. Verder gaan de dagen snel voorbij, veel visite, dat doet ons natuurlijk goed. Eind oktober moeten we weer voor kontrole. We wensen jullie heel veel plezier en een goede reis. Het weer is hier aan het veranderen. herfstig.
Hartelijke groet van Tjeerd en maaike

hjvwessel@hetnet.nl

Dag Alie en Jelte.
Indrukwekkend deze mooie foto's. Wat maken jullie een lange reis. Helemaal richting Trukije. De reis verloopt voorspoedig maar de vraag is of de banden heel blijven met die slechte wegen. We zullen later uitgebreid wel horen wat er allemaal is beleefd.
Op 21 sept. jl. is onze Nel getrouwd. Een prachtige dag. Na 18 jaar samen zijn hebben ze toch deze stap gezet.
Beste mensen een goede reis en een behouden reis thuiswaarts.
Met een hartelijke groet van,
Sjoek en Henk

Wopke en Ukie

Hoi
We waren wat achter geraakt met het lezen van jullie verhalen en het bekijken van de foto,s maar we zijn weer bij.
Weer vele belevenissen en ontberingen maar dat hoort er bij in die streken, het is nou eenmaal geen modern Westen.
Jullie zijn nu zo,n drie weken op reis dus nog maar even doorzetten, geniet er van en hou ons maar op de hoogte van het vervolg.
Henk is vandaag weer vanuit Suriname thuis gekomen, prima reis gehad en verder was alles oke.

Tot de volgende keer.

Groetjes van ons,